Krótka historia skrzyń biegów i płynu ATF
Sześćdziesiąt lat temu Bob Dylan napisał swój przebój „The Times They Are A-Changin”, próbując przedstawić burzliwe czasy, przez które przechodził świat. Łatwo byłoby znaleźć porównania do dzisiejszych wydarzeń. Jednak kiedy słyszę tę piosenkę dzisiaj, myślę o czymś nieco innym – o automatycznych skrzyniach biegów.
Być może zastanawiasz się, dlaczego ta piosenka, lub jakakolwiek inna, przywodzi mi na myśl skrzynię biegów. Cóż, technologia motoryzacyjna zawsze była w nieustannym procesie zmian, odkąd Model T Henry’ego Forda po raz pierwszy zjechał z linii produkcyjnej. Jednak niewiele komponentów motoryzacyjnych rozwinęło się tak szybko, jak współczesne automatyczne skrzynie biegów.
Pierwszą masowo produkowaną automatyczną skrzynią biegów była 4-biegowa skrzynia GM Hydramatic, wprowadzona w 1939 roku. W kolejnych dziesięcioleciach zaprojektowano kilka 3-, 4- i 5-biegowych automatycznych skrzyń biegów, ale u progu drugiego tysiąclecia troska o środowisko skłoniły producentów samochodów do opracowania różnych typów skrzyń biegów w celu poprawy efektywności zużycia paliwa.
W tamtym czasie uważano, że bezstopniowa skrzynia biegów (CVT) lub dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DCT) staną się standardem dla całej branży. Wynikało to z niskiej wydajności tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów ze stopniową zmianą przełożeń.
To, co wydarzyło się później, było milowym krokiem w technologii automatycznych skrzyń biegów. Producenci opracowali przełomowe i innowacyjne rozwiązania, które na zawsze zmieniły sposób, w jaki ludzie postrzegali automatyczną skrzynię biegów. Nie były one już uważane za energochłonne i nieefektywne. Te nowe skrzynie biegów osiągnęły efektywność spalania, która nigdy wcześniej nie była uważana za możliwą.
Jak tego dokonano?
W ramach wspólnego przedsięwzięcia dwóch największych na świecie producentów samochodów, Forda i General Motors, inżynierowie dokonali tych zmian poprzez radykalne zwiększenie liczby biegów w tych przekładniach ze standardowej 4-biegowej oferty do obecnie powszechnej 10-biegowej skrzyni biegów.
Weźmy to pod uwagę: popularny Ford F-150 przeszedł od produkcji z opcją 4-biegową do opcji 10-biegowej w ciągu zaledwie siedmiu lat! To niesamowita transformacja!
Nie tylko skrzynie biegów rozwijały się w zdumiewającym tempie, ale również płyn do automatycznych skrzyń biegów (ATF) przeszedł niezwykłą ewolucję. Rozmiar skrzyni biegów musiał pozostać taki sam, co oznaczało konieczność zmieszczenia wszystkich dodatkowych biegów w znacznie mniejszej przestrzeni.
Wymagało to, aby płyn przekładniowy był nie tylko bardziej odporny pod względem trwałości i odporności na zużycie, ale także musiał charakteryzować się stabilnością termiczną i oksydacyjną oraz dobrymi własnościami płynięcia w niskich temperaturach.
Tendencja do obniżania lepkości była stałym elementem ewolucji nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów. Branża przeszła od tradycyjnych olejów ATF o wysokiej lepkości, przez oleje ATF o niskiej lepkości, aż po oleje ATF o ultraniskiej lepkości.
Co to oznacza dla BG Products?
BG Products szczyci się pozycją lidera w dziedzinie technologii płynów eksploatacyjnych dla motoryzacji. Nasz zespół chemików pracował nad powstaniem BG Full Synthetic ATF o niskiej lepkości, znanego również jako BG 315.
BG 315 zawiera zaawansowane technologicznie dodatki, które chronią nowoczesne przekładnie przed trudnymi warunkami występującymi w tych wysokowydajnych skrzyniach biegów.
Co więcej, lepkość BG 315 musiała być niższa niż jakiegokolwiek ATF opracowanego wcześniej przez BG Products. Niska lepkość pozwala na szybszą cyrkulację płynu i ochronę przekładni, nawet w niskich temperaturach, przy jednoczesnym zachowaniu stabilności pracy przekładni.
BG 315 daje naszym serwisom znakomity płyn ATF, który kwalifikuje się do obsługi praktycznie wszystkich nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów. Przez lata BG 312 był podstawowym płynem ATF dla naszych partnerów serwisowych, a jego wszechstronność pozwoliła na najobszerniejszą listę zastosowań spośród naszych płynów przekładniowych. Wraz z upływem czasu i rozwojem technologii przekładni, lista zastosowań oleju BG 315 również się poszerzyła.
Prawie wszystkie pojazdy wyprodukowane w ostatniej dekadzie posiadają przekładnie o wyższym przełożeniu; BG 315 jest preferowanym płynem do ich serwisowania.