4 Kroki do bezpiecznej wiosny

4 Kroki do bezpiecznej wiosny

Wiosna dla większości kierowców kojarzy się z koniecznością wymiany opon. Jednak wymiana opon i płynu  do spryskiwaczy na letni to nie wszystko. Warto dodatkowo zadbać o swoje bezpieczeństwo i przeprowadzić w aucie kilka dodatkowych czynności, które przygotują nasz samochód do kolejnego sezonu. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik wiosennego przeglądu, który z całą pewnością  przyczyni się do bezpiecznej i bezproblemowej jazdy.

Oto najważniejsze wskazówki dotyczące przygotowania samochodu na wiosnę.

Serwis układu klimatyzacji

Nadejście cieplejszych dni, a co za tym idzie – wzrost temperatury wewnątrz pojazdu – kieruje uwagę każdego kierowcy na kondycję i wydajność układu klimatyzacji.

Serwisowanie układu klimatyzacji i wnętrza pojazdu to bardzo istotna czynność wpływająca na stan naszego zdrowia.  Dokonywanie okresowych przeglądów, a w razie potrzeby niezbędnych napraw, ma na celu zapewnienie skuteczności jej działania. Od sprawności układu klimatyzacji i wentylacji zależy nie tylko czystość powietrza we wnętrzu pojazdu, co ma istotny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, a także optymalna temperatura podczas jazdy, wydłużenie czasu eksploatacji oraz cicha praca układu. Jednym z kluczowych problemów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem tego systemu jest utrzymanie go w czystości, dlatego serwis układu klimatyzacji powinien mieć charakter profilaktyczny. Serwis odgrzybiania układu klimatyzacji powinien być przeprowadzany dwa razy w roku, natomiast serwis mycia parownika układu klimatyzacji raz w roku.

System wentylacji wdmuchuje ciepłe lub zimne powietrze do wnętrza pojazdu. Musi ono przejść przez parownik, gdzie nagromadzone zanieczyszczenia uniemożliwiają jego swobodny przepływ. Brud, resztki nikotyny, pyłki etc. zatykają przestrzenie pomiędzy elementami parownika, co utrudnia przepływ powietrza przez system wentylacyjny. Nagromadzone zanieczyszczenia mogą zbierać wilgoć i zamarzać, kiedy klimatyzacja jest włączona. Ciągłe zamarzanie i topnienie rozszerza i kurczy elementy parownika, co może prowadzić do wycieków substancji chłodzącej i konieczności jego wymiany. Ponadto kryjące się w systemie wentylacyjnym pleśnie, bakterie, zarodniki, czy grzyby dostają się do kabiny pojazdu za każdym razem, gdy włączane jest ogrzewanie lub chłodzenie. Może to powodować u kierowcy i pasażerów alergie, astmę czy choroby dróg oddechowych.
Nie należy zapominać, że oprócz samego układu klimatyzacji źródłem nieprzyjemnych zapachów może być również kabina pojazdu. Wilgoć zbierająca się pod dywanikami, czy rozlane produkty spożywcze mogą stanowić doskonałą pożywkę dla mikroorganizmów.

Wykonując serwis układu klimatyzacji profilaktycznie, mamy pewność, że powietrze w pojeździe będzie cały czas świeże i pozbawione wszelkich zanieczyszczeń i drobnoustrojów, które mogą być przyczyną groźnych chorób układu oddechowego.  Podkreśla to chociażby Państwowy Zakład Higieny, który od kilku lat alarmuje, iż źle serwisowany układ wentylacji sprzyja rozwojowi chorób układu oddechowego. Również Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), na opracowanej przez swoich ekspertów liście zagrożeń dla płuc umieściła m.in. zespoły chorobotwórcze związane z oddychaniem zanieczyszczonym,  klimatyzowanym powietrzem.

Na rynku dostępnych jest szereg technologii, których celem jest dezynfekcja wybranych elementów, niekoniecznie działających kompleksowo na cały układ klimatyzacji wraz z wnętrzem pojazdu. Jak we wszystkich dziedzinach mamy wybór, dlatego warto zapoznać się  z oferowanymi metodami i sprawdzić czy po ich zastosowaniu powietrze w pojeździe będzie cały czas świeże i pozbawione wszelkich zanieczyszczeń i drobnoustrojów, które mogą być przyczyną groźnych chorób układu oddechowego. Metoda, która działa kompleksowo na cały układ klimatyzacji i wnętrze pojazdu to procedura oferowana przez firmę BG. Zastosowanie serwisu układu klimatyzacji BG oczyści cały układ oraz poprawi jego wydajność od parownika po wloty powietrza. Nieprzyjemne zapachy, grzyby, pleśń zostaną zlikwidowane, a wnętrze pojazdu odświeżone. Ponadto po zastosowaniu oleju BG Frigi-Quiet® cały układ klimatyzacji zostanie zakonserwowany, co pozwoli uniknąć kosztownych napraw związanych z wymianą kompresora. (zdjęcie serwisowe z pistoletem)

Usunięcie wody z układu paliwowego

Woda w paliwie powoduje problemy dla pojazdów zarówno z silnikami benzynowymi, Diesla jak również  zasilanych autogazem. Etanol w benzynie i biokomponenty w oleju napędowym wchłaniają wodę z powietrza. Poza tym, woda dostaje się w formie pary wodnej także w trakcie tankowania auta. W rezultacie, przy małej ilości paliwa w zbiorniku, dochodzi do sukcesywnego skraplania się wody na jego ściankach. Intensyfikacja tego zjawiska powstaje również na skutek różnicy temperatur, szczególnie w okresie zimowym. Jaki zatem wpływ ma woda zawarta w paliwie na użytkowanie pojazdu?  W najlepszym przypadku może powodować korozję zbiornika paliwa. Ale może mieć również wpływ na korozję przewodów paliwowych, uszkodzenie pompy paliwa oraz wtryskiwaczy. Ponadto zarówno benzyna, jak i olej napędowy smarują pompę paliwa, a zawartość wody w paliwie te właściwości redukuje.

Jak temu zapobiec? Najskuteczniejszym, a jednocześnie najprostszym sposobem jest zastosowanie specjalistycznych preparatów chemicznych, których celem jest usunięcie wilgoci z układu paliwowego.

Na rynku detalicznym dostępnych jest wiele preparatów, których zadaniem jest usunięcie wilgoci z układu paliwowego. Jednakże większość tych produktów zawiera w składzie alkohol etylowy, który łączy się z wodą, a nie z paliwem. W efekcie dodając tego typu produkt do zbiornika paliwa na dnie mamy mieszaninę alkoholu etylowego z wodą, a powyżej paliwo. Pompa w zbiorniku zasysa paliwo z samego dna. Dostanie się dużej ilości wody z alkoholem do układu wtryskowego podczas rozruchu może spowodować jego awarię, w tym doprowadzić do zatarcia wtryskiwaczy lub pompy paliwowej. Dlatego preparatem zalecanym w wybranych serwisach Subaru jest produkt BG Fuel System Drier. Preparat jest przeznaczony zarówno do silników benzynowych, jak i Diesla. BG Fuel System Drier nie zawiera alkoholu etylowego, zawiera również składnik smarujący, który zapobiega zacieraniu elementów pomp i wtryskiwaczy. Dodając preparat BG woda zostaje wchłonięta w strukturę paliwa, dzięki czemu zostaje usunięta ze zbiornika w procesie spalania. Optymalnym czasem na  zastosowanie preparatu BG Fuel System Drier jest zarówno przegląd wiosenny oraz jesienny pojazdu oferowany przez wielu Dealerów lub serwis wymiany opon. (zdjęcie produktu BG 280)

Uzupełnienie i sprawdzenie jakości płynów eksploatacyjnych

Zasadnicze znaczenie dla prawidłowej eksploatacji pojazdów ma jakość stosowanych płynów eksploatacyjnych, w tym płynu chłodniczego i płynu hamulcowego.

Sprawne działanie układu chłodzenia nie jest możliwe bez skutecznej pracy chłodnicy, pompy wody, szczelności wszystkich przewodów, a także odpowiedniego płynu chłodniczego. Współpraca wszystkich tych elementów gwarantuje zachowanie optymalnych warunków pracy silnika. Jednakże to właśnie odpowiedni poziom, jakość i parametry płynu chłodniczego ma ogromny wpływ na wydajność całego układu chłodzenia. Płyn chłodniczy odpowiada nie tylko za odprowadzanie ciepła z silnika, ale również zapobiega korozji kanałów chłodniczych i gromadzeniu się kamienia we wnętrzu układu. Podobnie jak woda, płyn chłodniczy posiada zdolność magazynowania energii cieplnej. W trakcie eksploatacji pojazdu i wraz z upływem czasu płyn chłodniczy stopniowo traci swoje parametry, dlatego   trzeba   regularnie   kontrolować, zarówno jego ilość jak i właściwości. Przy pomocy testera BG używanego w serwisach ASO Subaru można sprawdzić pH płynu chłodniczego, procentową zawartość glikolu, jak i temperaturę zamarzania oraz temperaturę wrzenia.

Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w pojeździe, który w awaryjnych sytuacjach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżujących jest płyn hamulcowy. Prawidłowy stan płynu hamulcowego to jedno, a jakość płynu to drugie. Podczas planowanej wizyty serwisowej np. podczas wymian opon z zimowych na letnie, warto sprawdzić jakość płynu hamulcowego. Można to zrobić na kilka sposobów.

Najbardziej popularnym jest sprawdzenie zawartości wilgoci w płynie hamulcowym przy pomocy testera elektronicznego przypominającego wyglądem długopis. Tego typu tester nie da nam jednak w  100% miarodajnych wyników, ponieważ „analizuje” jakość płynu hamulcowego na podstawie pomiaru jego przewodnictwa elektrycznego (konduktywności), a nie  rzeczywistej zawartości wilgoci. Najprostszym sposobem, aby „zmylić” tego typu tester jest zanurzenie go najpierw w wodzie z kranu, która zawiera duże ilości minerałów, a następnie w wodzie demineralizowanej. W efekcie w wodzie z kranu tester wskaże maksymalny zakres ilości wody, w wodzie demineralizowanej poziom ok. 1 %. Czy w wodzie demineralizowanej jest tylko 1 procent wody? Ponadto testery tego typu są kalibrowane na jednym płynie w danej grupie DOT3, DOT 4 lub DOT5.1 i dlatego w zależności od jakości badanego nowego płynu (ilości zawartych w nich dodatków antykorozyjnych i stabilizatorów) wynik pomiaru może nie być prawidłowy. Sprawdzając nowy płyn, zawierający minimalną ilość stabilizatorów powinniśmy uzyskać wynik 0% wody. Natomiast testując płyn, który w swoim składzie będzie posiadał więcej stabilizatorów – tester wskaże wynik 1% lub nawet więcej. Dzieje się tak ponieważ stabilizatory i dodatki antykorozyjne zwiększają przewodność elektryczną w płynie.

Drugim sposobem na sprawdzenie jakości płynu hamulcowego w pojedzie to analiza temperatury wrzenia płynu. Jest to bardzo precyzyjna metoda, pozwalająca ocenić kondycję płynu hamulcowego.

Kolejny sposób na sprawdzenie jakości płynu hamulcowego to weryfikacja korozyjności płynu hamulcowego. Przykładowo używając testera BG zanurza się na kilka sekund papierek lakmusowy w płynie hamulcowym. Papierek zmienia swój kolor, a następnie porównuje się do skali umieszczonej na opakowaniu. Przy pomocy tego typu testera można zaledwie w ciągu kilku sekund sprawdzić czy płyn zawiera wilgoć i czy stracił swoje właściwości antykorozyjne. Jest to zdecydowanie najtańszy i najszybszy test, dzięki któremu możemy się  dowiedzieć się o konieczności wymiany płynu hamulcowego na nowy. (zdjęcie testera)

Wymiana wycieraczek przedniej szyby

Wycieraczki przedniej szyby  obok świateł dbają o dobrą widoczność kierowcy, dlatego termin ich wymiany nie powinien być odwlekany w czasie, szczególnie że zima obchodzi się z nimi nadzwyczaj bezwzględnie. Nie są one przystosowane do odladzania szyby, jednak wielu kierowców właśnie od włączenia wycieraczek zaczyna poranne czyszczenie samochodu ze śniegu i lodu, a to prowadzi do nadmiernego ich zużycia. Producenci zalecają wymianę wycieraczek bez względu na warunki eksploatacji co sześć miesięcy, a wiosna to czas kiedy ta wymiana jest najbardziej niezbędna .

W nowoczesnych pojazdach „naszpikowanych” czujnikami umiejscowionymi za przednia szybą (tzw. asystenci pasa, kamery rozpoznające pojazdy, pieszych i znaki) profilaktyczna wymiana wycieraczek ma kluczowe znaczenie. Sprawność ich działania w dużej mierze uzależniona jest od czystości przedniej szyby.

Przy wymianie wycieraczek należy wybierać sprawdzonych producentów. Takie wycieraczki wykonane są z lepszych materiałów i mają wyższy standard. W serwisach ASO Subaru, wykwalifikowani pracownicy przejmą na siebie niedogodności montażu wycieraczek oraz wybiorą odpowiedni model idealnie pasujący do danego pojazdu.

Nie należy zapominać , ze przygotowanie samochodu do jazdy wiosną dotyczy również kierowców, którzy w zimie oszczędzali swoje auto i ze względu na niesprzyjające warunki korzystali z innych środków transportu. Płyny eksploatacyjne tracą swoje właściwości nie tylko podczas jazdy, ale także, gdy auto stoi przez długi okres. Nie bez powodu interwały między wymianą cieczy eksploatacyjnych podawane są przez producentów zarówno w kilometrach, jak i jednostkach czasu.