Czy przegląd i przygotowanie pojazdu do warunków zimowych to konieczność, czy tylko marketingowy zabieg?
Co dzieje się z paliwem w niskich temperaturach?
Problem zamarzania paliwa dotyczy zarówno pojazdów z silnikami benzynowymi, jak i Diesla. To co je łączy to fakt, iż zarówno w benzynie jak i oleju napędowym może zamarznąć woda. Dodatkowo w oleju napędowym dochodzi do powstawania parafiny, która może zablokować filtr paliwa.
Problem wody
Od 12 października 2018 roku na stacjach benzynowych zmieniły się oznaczenia paliw i teraz tankujemy do pojazdów z silnikami benzynowymi paliwo E5, a do pojazdów z silnikami Diesla paliwo B7. Co to oznacza? Mianowicie benzyna E5 zawiera w swoim składzie 5% etanolu, a olej napędowy B7 zawiera 7% biokomponentów. Jaki ma to wpływ na użytkowanie pojazdu? Im większa domieszka etanolu lub biokomponentów tym więcej wilgoci w zbiorniku paliwa.
Etanol w benzynie i biokomponenty w oleju napędowym wchłaniają wodę z powietrza. Poza tym, woda dostaje się w formie pary wodnej także w trakcie tankowania auta. W rezultacie, przy małej ilości paliwa w zbiorniku, dochodzi do sukcesywnego skraplania się wody na jego ściankach. Woda zasysana przez filtr paliwa może zamarznąć albo w samym filtrze, albo w przewodach paliwowych. Ponadto wilgoć powoduje korozję kosztownych elementów pomp i wtryskiwaczy.
Kupujemy olej napędowy z wodą! Według obowiązującej normy paliwowej PN-EN 590 olej napędowy może maksymalnie zawierać 200 mg wody na 1 kilogram paliwa. Czyli w zbiorniku o pojemności ok. 60 litrów paliwa to nawet 10ml wody. Nie dużo? Tankując 10 zbiorników oleju napędowego to już 100 ml wody! Mniej więcej objętość połowy filiżanki! Należy przy tym pamiętać, że woda zamarza w temperaturze 0°C. W przeciwieństwie do pojazdów ciężarowych, w których zamontowane są osuszacze na wodę, w pojazdach osobowych wilgoć kumuluje się w zbiorniku paliwa.
Zatem zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla przyczyną problemu z rozruchem pojazdu w okresie niskich temperatur nawet poniżej 0°C może być wilgoć i powstałe z niej kryształki lodu.
Jak temu zapobiec? Najskuteczniejszym, a jednocześnie najprostszym sposobem jest zastosowanie specjalistycznych preparatów chemicznych, których celem jest usunięcie wilgoci z układu paliwowego.
Na rynku detalicznym dostępnych jest wiele preparatów, których zadaniem jest usunięcie wilgoci z układu paliwowego. Jednakże większość tych produktów zawiera w składzie alkohol etylowy, który łącząc się z wodą, a nie łączy się z paliwem. W efekcie dodając tego typu produkt do zbiornika paliwa na dnie mamy mieszaninę alkoholu etylowego z wodą, a powyżej paliwo. Pompa w zbiorniku zasysa paliwo z samego dna. Dostanie się dużej ilości wody z alkoholem do układu wtryskowego podczas rozruchu może spowodować jego awarię, w tym doprowadzić do zatarcia wtryskiwaczy lub pompy wysokociśnieniowej. Dlatego preparatem zalecanym w wybranych serwisach Subaru jest produkt BG Fuel System Drier. Preparat jest przeznaczony zarówno do silników benzynowych, jak i Diesla. BG Fuel System Drier nie zawiera alkoholu etylowego, zawiera również składnik smarujący, który zapobiega zacieraniu elementów pomp i wtryskiwaczy. Dodając preparat BG woda zostaje wchłonięta w strukturę paliwa, dzięki czemu zostaje usunięta ze zbiornika w procesie spalania. Optymalnym czasem na zastosowanie preparatu BG Fuel System Drier jest przegląd jesienny pojazdu oferowany przez wielu Dealerów lub serwis wymiany opon na zimowe.
Problem parafiny w oleju napędowym
W okresie niskich temperatur otoczenia w oleju napędowym wytrąca się parafina. Przybiera ona postać płatków lub drobnych kryształków, które dostają się do filtra paliwa, blokując go oraz ograniczając przepływ oleju napędowego do komory spalania.
Olej napędowy jest paliwem bardzo wrażliwym na niskie temperatury. Kiedy spada temperatura najpierw osiąga punkt mętnienia (Cloud point). Jest to temperatura, w której paliwo zaczyna nabierać mlecznej barwy. Podczas dalszego spadku temperatury następuje intensywne nasycenie białego koloru i pojawia się zawiesina, którą możemy zobaczyć „gołym okiem”. Następnie kryształki łączą się w większe struktury i opadają na dno zbiornika paliwa, tworząc osad przypominający rozgotowaną kaszę. CFPP (Cold Filter Plugging Point) to temperatura, w której olej napędowy nie jest w stanie przejść przez filtr paliwa, ponieważ kryształki parafiny są większe, niż drobne kanaliki wewnątrz filtra paliwa. Zjawisko to powstaje dzięki związkom chemicznym nazywanym węglowodorami parafinowymi. Ze względów motorycznych węglowodory parafinowe są bardzo pożądanym składnikiem oleju napędowego, ponieważ podnoszą liczbę cetanową. Jednocześnie te same węglowodory parafinowe są przyczyną większości kłopotów z olejem napędowym w okresie zimowym.
W związku z powyższym producenci oleju napędowego są postawieni przed trudnym wyborem. Z jednej strony starają się ograniczyć ilość węglowodorów parafinowych w paliwie, aby ograniczyć efekt ich wytrącania przy niskich temperaturach, a z drugiej strony muszą zadbać o jego optymalny skład, aby uzyskać możliwie najlepszą kaloryczność.
Produkowane są dwie odmiany oleju napędowego: letnia (klasa 1) i arktyczna (klasa 2). Olej napędowy przejściowy czy zimowy jest mieszaniną klasy 1 i 2 oraz dodatkowo dodawanych biokomponentów. O tym jakiej klasy olej napędowy dostaje się do zbiornika naszego pojazdu decyduje stacja paliwowa. W odpowiednim czasie w dystrybutorach paliwa pojawia się odpowiedni rodzaj paliwa. Olej napędowy letni może zamarznąć już w temperaturze CFPP 0°C. Olej przejściowy spotykany na stacjach od 1 października do 15 listopada zamarza w CFPP -10°C, a zimowy obecny w dystrybutorach od 16 listopada do 1 marca zamarza w temperaturze CFPP poniżej -20°C.
Warto nadmienić, iż temperatura blokowania zimnego filtra CFPP jest oznaczona zawsze dla nowego czystego filtra paliwa. Jeżeli w pojeździe mamy filtr paliwa niewymieniony przez dłuższy okres czasu lub mocno zanieczyszczony wtedy znacznie wcześniej filtr ulegnie zablokowaniu.
Czy możemy mieć wpływ na obniżenie temperatury zamarzania paliwa? Jak najbardziej. Jest wiele produktów chemicznych zarówno na stacjach paliwowych, w sklepach jak i w serwisach, które można dodawać do zbiornika paliwa. To tzw. depresatory, czyli produkty mające zapobiegać zamarzaniu paliwa. Należy jednak bardzo uważać co dodaje się do zbiornika paliwa.
Najczęściej dostępne są w sprzedaży preparaty zawierają w swoim składzie alkohol. Alkohol obniża temperaturę mętnienia CP (Cloud Point), która z punktu widzenia użytkowego nie powoduje zablokowania filtra ani problemu z rozruchem silnika. Dodatkowo alkohol może powodować zacieranie elementów pomp i wtryskiwaczy. Ponadto obniża on wartość opałową paliwa, przez co pojazd może zużywać więcej paliwa.
Zaletą depresatorów BG, dostępnych w Serwisach ASO Subaru jest to, że obniżają temperaturę blokowania zimnego filtra CFPP. Po zastosowaniu do oleju napędowego wybranego depresatora BG, na pojedyncze kryształki parafiny, które zaczynają powstawać w temperaturze CP (temperatura mętnienia) nakładana zostaje otoczka, która zapobiega sklejaniu się parafiny ze sobą. W zależności od zastosowanego oleju napędowego oraz ilości biokomponentów, temperaturę CFPP można obniżyć od kilku do nawet kilkunastu stopni Celsjusza. Depresatory BG nie posiadają w swoim składzie alkoholu, dlatego też są bezpieczne dla wszystkich elementów układu paliwowego oraz nie zmniejszają wartości opałowej oleju napędowego.
Jakość Płynów eksploatacyjnych
Zasadnicze znaczenie dla prawidłowej eksploatacji pojazdów w okresie jesienno-zimowym ma jakość stosowanych w tym czasie płynów eksploatacyjnych, w tym płynu chłodniczego i płynu hamulcowego.
Sprawne działanie układu chłodzenia nie jest możliwe bez skutecznej pracy chłodnicy, pompy wody, szczelności wszystkich przewodów, a także odpowiedniego płynu chłodniczego. Współpraca wszystkich tych elementów gwarantuje zachowanie optymalnych warunków pracy silnika. Jednakże to właśnie odpowiedni poziom, jakość i parametry płynu chłodniczego ma ogromny wpływ na wydajność całe
go układu chłodzenia. Płyn chłodniczy odpowiada nie tylko za odprowadzanie ciepła z silnika, ale również zapobiega korozji kanałów chłodniczych i gromadzeniu się kamienia we wnętrzu układu. Podobnie jak woda, płyn chłodniczy posiada zdolność magazynowania energii cieplnej. Dodatkowo, dzięki zawartości glikolu etylowego lub propylenowego, jest cieczą niezamarzającą. To eliminuje ryzyko zamarznięcia płynu w układzie, co w konsekwencji oznaczałoby uszkodzenie przewodów, chłodnicy, a nawet silnika. W trakcie eksploatacji pojazdu i wraz z upływem czasu płyn chłodniczy stopniowo traci swoje parametry, dlatego trzeba regularnie kontrolować, zarówno jego ilość jak i właściwości. Przy pomocy testera BG używanego w serwisach ASO Subaru można sprawdzić pH płynu chłodniczego, procentową zawartość glikolu, jak i temperaturę zamarzania oraz temperaturę wrzenia.
Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy ma również płyn hamulcowy, ponieważ to właśnie on przenosi siłę z pedału hamulca na elementy wykonawcze układu znajdujące się przy kołach (klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, bębny, szczęki hamulcowe). Podstawową własnością płynu hamulcowego jest temperatura wrzenia, im wyższa, tym lepsza. Należy również pamiętać, że płyn hamulcowy jest substancją niezwykle higroskopijną, która wchłania wilgoć przez wszystkie mikroszczeliny układu hamulcowego. Efektem tego zjawiska w miarę upływu czasu jest obniżenie temperatury wrzenia płynu co powoduje spadek skuteczności hamowania, jak również powstawanie korozji w układzie hamulcowym. Przy pomocy testera BG w prosty i szybki sposób można sprawdzić stopień korozyjności płynu hamulcowego.
Sprawny akumulator
Zasadniczym elementem odpowiedzialnym za prawidłowy rozruch silnika jest bez wątpienia sprawny i w pełni naładowany akumulator. Pozwoli on na przekazanie do rozrusznika odpowiednio dużego prądu rozruchu. Akumulator, który w sezonie letnim pozwalał na bezproblemowe uruchomienie silnika może w okresie jesienno-zimowym przy dłuższym spadku temperatury rozładować się, uniemożliwiając uruchomienie pojazdu.
Na kondycję akumulatora oprócz temperatury ma również wpływ korozja, która wraz z upływem czasu gromadzi się na stykach i zaciskach akumulatora, co prowadzi do utraty energii z akumulatora. Awaria akumulatora to jedna z najczęstszych awarii z powodu której wzywana jest pomoc drogowa.
Dlatego warto przeprowadzić serwis BG, który rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia i przeglądu akumulatora. Następnie instaluje się podkładki antykorozyjne BG na zaciski akumulatora. Serwis uzupełnia się zabezpieczenie styków, zacisków i obudowy akumulatora.
Analizując powyżej opisane zjawiska, które zachodzą w naszych pojazdach w okresie jesienno-zimowym bez odpowiedniego przygotowania pojazdu komfortowa, niezawodna a przede wszystkim bezpieczna jazda nie będzie możliwa. Sprawny pojazd pozwoli nam zmniejszyć ryzyko awarii oraz ograniczy liczbę niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jeśli chcemy mieć pewność, że nasze auto zostanie prawidłowo przygotowane na mrozy, warto oddać pojazd w sprawdzone ręce pracowników serwisu ASO Subaru. Sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami dlatego powinniśmy przygotować się do niego nie czekając na ostatni moment.