Czyszczenie silnika: Depozyty olejowe a depozyty paliwowe

Czyszczenie silnika: Depozyty olejowe a depozyty paliwowe

Niedawno zostałem poproszony o odpowiedź na pytanie: „Jaka jest różnica między depozytami olejowymi a depozytami paliwowymi?”.

Wiele razy odpowiadałem na to pytanie specjalistom od marketingu, więc pomyślałem, że wyjaśnię to na piśmie. Zaczynamy:

Pomyślmy o oleju jak o melasie, a o paliwie jak o słodkiej herbacie.

Jeśli wlejemy melasę na patelnię i włączymy palnik na wysoką temperaturę, ciepło uformuje ją w przypalone grudki, które są prawie niemożliwe do usunięcia.

Jeśli zrobisz to samo ze słodką herbatą, ciepło spowoduje odparowanie większości płynu, pozostawiając lepkie osady cukru. Im dłużej takie osady są wystawione na działanie ciepła, tym stają się twardsze.

W obu przypadkach mamy bałagan. Różnica między tymi dwoma osadami jest jednak podobna do różnicy między depozytami olejowymi a paliwowymi.

W uproszczeniu:

Depozyty paliwowe

Depozyty paliwowe zazwyczaj nagromadzają się szybko. A przy zastosowaniu odpowiednich preparatów chemicznych są one stosunkowo „łatwe” do usunięcia. Osady paliwowe tworzą się, gdy niespalone cząsteczki węglowodorów z paliwa gromadzą się na danej powierzchni. Pod wpływem ekstremalnie wysokich temperatur węglowodory te stają się coraz twardsze (jak rozlana słodka herbata w gorącym letnim słońcu). Im więcej niespalonego paliwa tym więcej depozytów.

Depozyty olejowe

Osady na bazie oleju są trudniejsze do usunięcia, ponieważ olej jest bardzo lepki.

Skupmy się na depozytach olejowych w układzie dolotowym. Zanieczyszczenia te są trudne do usunięcia, ponieważ tworzą wiele warstw, gromadząc się przez długi czas. Olej przedostaje się do dolotu zwykle w stanie gazowym (lub prawie gazowym), na przykład w postaci drobnej mgiełki lub małych kropelek.

Podczas pracy silnika gazy ze ze skrzyni korbowej przedostają się do układu dolotowego, gdzie panuje o wiele niższa temperatura niż w skrzyni korbowej. Niższa temperatura powoduje, że kropelki oleju stygną i osadzają się jedna na drugiej, sekunda po sekundzie. W postaci gazowej mogą odkładać się na o wiele większej powierzchni. Gdy gromadzą się na metalowej powierzchni (np. zaworze dolotowym) tworzą strukturę, która może być bardzo trudna do usunięcia.

Czyszczenie nowoczesnych silników

Aby podkreślić oczywistość, depozyty paliwowe są powszechnie spotykane w układach paliwowych, a depozyty olejowe znajdują się praktycznie wszędzie tam, gdzie krąży olej. W idealnym świecie silnik miałby jedną sekcję, w której pozostaje olej, a drugą, w której pozostaje paliwo, a te dwie substancje nie krzyżowałyby się. Niestety, w nowoczesnych silnikach nie jest to takie proste.

W przeszłości większość pojazdów miała silniki z wielopunktowym wtryskiem paliwa (PFI) (i nadal jest ich wiele). Silniki PFI wtryskują paliwo do kanału dolotowego i na tylną część zaworów dolotowych. Jednak większość nowoczesnych pojazdów ma silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI). W silnikach GDI wtryskiwacze rozpylają paliwo bezpośrednio do komory spalania, a nie do kanałów dolotowych. Proces ten doskonale wpływa na wydajność spalania i pomaga ograniczyć emisję spalin. Ma on jednak swoje wady.

Pomimo, że depozyty paliwowe mogą powstawać szybciej w silnikach GDI, są one dodatkowo zanieczyszczane depozytami oleju silnikowego. Ze względu na konstrukcję (która obejmuje pierścienie tłokowe), depozyty olejowe w układzie dolotowym i na zaworach dolotowych pochodzą z dwóch różnych źródeł – z góry i z dołu. Górne pochodzą ze skrzyni korbowej. Dolne, z nieprawidłowego działania pierścieni tłokowych, którymi przedostaje się nadmiar oparów oleju silnikowego do komory spalania.

Czy istnieje idealne rozwiązanie?

Specjaliści z dziedziny chemii twierdzą, że „osady podobnego pochodzenia” mogą zostać rozpuszczone przez „substancję czyszczącą o podobnych cechach”. Wiele produktów do czyszczenia układu paliwowego nie jest wystarczających w przypadku depozytów olejowych występujących w silnikach GDI.

Dlatego zalecamy BG Platinum® Fuel System Service. Został on specjalnie zaprojektowany do czyszczenia depozytów zarówno na bazie paliwa, jak i oleju. Kompletne czyszczenie układu paliwowego… czy można sobie wyobrazić inne rozwiązanie, które może to zrobić?

A co z takim, które mogłoby nie dopouścić gromadzeniu się depozytów? Serwis BG Engine Performance zapewnia trzystopniowe czyszczenie silnika i układu paliwowego klasy premium, które obejmuje BG EPR® (BG 109), BG Advanced Formula MOA® (BG 115) i BG Platinum® 44K® (BG 208).

Autor: Dustin Willhite