Tajemnica kolorów płynów chłodzących
Tradycyjnie, barwienie płynów chłodzących było prostą metodą oznaczania ich składu chemicznego. Na przykład kolor zielony oznaczał płyn chłodzący na bazie glikolu etylenowego. Jest on stosowany w układach chłodzenia typowych dla branży motoryzacyjnej i jest toksyczny. Tradycyjnie kolor różowy oznaczał płyn chłodzący na bazie glikolu propylenowego, który nie jest toksyczny. Był używany w systemach instalacji wody pitnej, w kamperach i pojazdach kempingowych.
Obecnie nie opieramy się już na płynach chłodzących oznaczonych kolorami w zakresie kompatybilności pojazdów. Większość płynów chłodzących jest teraz standardowo kompatybilna, ale producenci oryginalnych silników (OEM) nadal barwią swoje płyny chłodzące, aby odróżnić swój produkt od innych dostępnych na rynku. W związku z tym można spotkać się z kolorami zielonym, różowym, fioletowym i wszystkimi innymi kolorami tęczy związanymi z marką i konkretnym zastosowaniem.
Ta marketingowa praktyka sprawia, że mechanicy i klienci są przekonani, że płyn chłodzący jest niekompatybilny z pojazdem, jeśli nie ma odpowiedniego koloru. To nieprawda.
Technologia kwasów organicznych: Zmiana w specyfice płynów chłodzących
Tradycyjne płyny chłodzące „starszej generacji” wykorzystywały technologię dodatków nieorganicznych (IAT) i zawierały inhibitory korozji, które były mniej stabilne i wymagały wymiany co rok lub dwa.
Obecnie wszystkie płyny chłodzące OEM wykorzystują inhibitory kwasów organicznych (OAT), znane również jako inhibitory korozji lub płyny chłodzące o przedłużonej żywotności (ELC).
Inhibitory korozji w tych chłodziwach działają znacznie dłużej niż tradycyjne chłodziwa – czasami kilka lat bez potrzeby ich wymiany.
Kompatybilność i uniwersalność płynów chłodzących
Płyny chłodzące OAT są bardziej kompatybilne z innymi płynami chłodzącymi zawierającymi różne rodzaje inhibitorów korozji. Aspekt „uniwersalności” płynów chłodzących nie jest pod względem chemicznym jednoznaczny, ale pozwala na bezproblemowe mieszanie niemal każdego płynu chłodzącego dostępnego na rynku. W ciągu ostatnich trzech dekad wszyscy producenci OEM przeszli na płyny chłodzące OAT ze względu na ich wydłużoną żywotność.
Czy kolory wciąż mają znaczenie?
Kolor płynu chłodzącego jest po prostu barwnikiem i nie spełnia żadnej funkcji ani nie różnicuje typów płynu chłodzącego. Producenci OEM używają różnych kolorów barwników dla poszczególnych typów pojazdów, aby utwierdzać klientów w przekonaniu, że powinni kupować płyny chłodzące zatwierdzone przez OEM.
Nadrzędnym autorytetem w zakresie wydajności chłodziwa jest jednak Amerykańskie Towarzystwo Badań i Materiałów (ASTM). ASTM wymienia dwie główne kategorie parametrów płynu chłodzącego.
ASTM D-3306 Uniwersalna norma zapewniająca możliwość stosowania płynu chłodzącego w silnikach benzynowych samochodów osobowych.
ASTM D-6210 Podobna norma jakości ma zastosowanie do chłodziw stosowanych w ciężkich silnikach wysokoprężnych.
Niezależnie od koloru, płyn chłodzący jest uważany za odpowiedni do użycia, jeśli spełnia powyższe wymagania dotyczące jego właściwości.